Artykuł sponsorowany

Dostrajacz silnik auto? Pamiętaj także o modyfikacji chłodnicy

Dostrajacz silnik auto? Pamiętaj także o modyfikacji chłodnicy

Najpopularniejszą formą modyfikacji aut jest chiptuning. To nic innego jak zmiana map paliwowych silnika, ciśnienia doładowania i kąta wtrysku. Dzięki tym i innym zabiegom elektronicznym możliwe jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego w pojazdach użytkowanych na co dzień. Oczywiście sportowe samochody również poddawane są tego typu modyfikacjom. Przy takich zmianach należy pamiętać o zmianie w układzie chłodzenia, by silnik się nie przegrzał.

Modyfikacja układu chłodzenia – co może obejmować?

Najwięcej w kontekście wpływu chłodziwa na pracę silnika mają do powiedzenia specjaliści w tej dziedzinie. Należy do nich firma Radiator Service z Poznania, zajmująca się produkcją i regeneracją chłodnic samochodowych oraz przemysłowych. Przy podnoszeniu mocy silnika przez zwiększenie dawki paliwa oraz ciśnienia doładowania rośnie temperatura zapłonu, oraz spalin. Aby ją zniwelować, wykorzystuje się chłodnice powietrza, które mają skutecznie obniżać temperaturę w dolocie. Taki produkt nazywa się intercoolerem, który występuje w wariancie powietrznym, wodnym oraz z dodatkowym wiatrakiem i kierownicami powietrza. Przepływ powietrza przez taką chłodnicę skutecznie zapobiega podnoszeniu temperatury w układzie dolotowym.

Posiadacze modyfikowanych aut wybierają też chłodnice wody o sportowej charakterystyce. Posiadają przebudowaną konstrukcję rdzenia przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności radiatora. Dzięki temu o wiele skuteczniej odprowadzają ciepło z cieczy chłodzącej silnik. Takie chłodnice wody montuje się zwykle w autach używanych na torach, ale też bardzo wysilonych seryjnych jednostkach.

Czym grozi brak modyfikacji układu chłodzenia?

Większa moc, którą generuje silnik, okupiona jest powstawaniem wyższej temperatury. A tę trzeba odprowadzić, by nie doszło do przegrzania jednostki. Na skutek braku zmian w układzie chłodzenia może dojść do podniesienia temperatury spalania i przejścia auta w tryb awaryjny. Poza tym niewydajny układ chłodzenia cieczy nie jest w stanie dostatecznie ochłodzić jednostki, co może skutkować zagotowaniem płynu chłodzącego i rozerwaniem układu. Czasem dochodzi również do zniszczenia uszczelki pod głowicą.

Jak widać, zmiana w układzie chłodzenia jest kluczowa dla trwałości jednostki napędowej po modyfikacjach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz do artykułu

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.