Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dostrajacz silnik auto? Pamiętaj także o modyfikacji chłodnicy

Najpopularniejszą formą modyfikacji aut jest chiptuning. To nic innego jak zmiana map paliwowych silnika, ciśnienia doładowania i kąta wtrysku. Dzięki tym i innym zabiegom elektronicznym możliwe jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego w pojazdach użytkowanych na co dzień. Oczywiście sportowe samochody również poddawane są tego typu modyfikacjom. Przy takich zmianach należy pamiętać o zmianie w układzie chłodzenia, by silnik się nie przegrzał.
Modyfikacja układu chłodzenia – co może obejmować?
Najwięcej w kontekście wpływu chłodziwa na pracę silnika mają do powiedzenia specjaliści w tej dziedzinie. Należy do nich firma Radiator Service z Poznania, zajmująca się produkcją i regeneracją chłodnic samochodowych oraz przemysłowych. Przy podnoszeniu mocy silnika przez zwiększenie dawki paliwa oraz ciśnienia doładowania rośnie temperatura zapłonu, oraz spalin. Aby ją zniwelować, wykorzystuje się chłodnice powietrza, które mają skutecznie obniżać temperaturę w dolocie. Taki produkt nazywa się intercoolerem, który występuje w wariancie powietrznym, wodnym oraz z dodatkowym wiatrakiem i kierownicami powietrza. Przepływ powietrza przez taką chłodnicę skutecznie zapobiega podnoszeniu temperatury w układzie dolotowym.
Posiadacze modyfikowanych aut wybierają też chłodnice wody o sportowej charakterystyce. Posiadają przebudowaną konstrukcję rdzenia przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności radiatora. Dzięki temu o wiele skuteczniej odprowadzają ciepło z cieczy chłodzącej silnik. Takie chłodnice wody montuje się zwykle w autach używanych na torach, ale też bardzo wysilonych seryjnych jednostkach.
Czym grozi brak modyfikacji układu chłodzenia?
Większa moc, którą generuje silnik, okupiona jest powstawaniem wyższej temperatury. A tę trzeba odprowadzić, by nie doszło do przegrzania jednostki. Na skutek braku zmian w układzie chłodzenia może dojść do podniesienia temperatury spalania i przejścia auta w tryb awaryjny. Poza tym niewydajny układ chłodzenia cieczy nie jest w stanie dostatecznie ochłodzić jednostki, co może skutkować zagotowaniem płynu chłodzącego i rozerwaniem układu. Czasem dochodzi również do zniszczenia uszczelki pod głowicą.
Jak widać, zmiana w układzie chłodzenia jest kluczowa dla trwałości jednostki napędowej po modyfikacjach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana